onsdag 11 juli 2012

Snubbla på tangenterna

I vår generation plågades man genom skrivmaskinslektioner och fick lära sig Touch-metoden. De allra flesta hatade det, men det är en av de kunskaper från grundskola (och senare en kurs på Komvux) som jag VERKLIGEN har nytta av! Jag kan inte påstå att jag är vanvettigt snabb eller helt korrekt, men i jämförelse med många av mina vänner och elever skriver jag fort som f...

Ibland så träffar man elever som inser att det är en fördel att kunna korrekt fingersättning och att medvetet träna upp sin fingerfärdighet. Förr kunde man köpa dyra program, men nu finns det många helt ok, flexibla lösningar på Internet. Idag snubblade jag över den här:
http://www.sense-lang.org/typing/SV.html

På svenska är den ganska enkel. Den stora fördelen jämfört med många köpeprogram är att eleven kan anpassa övningen till sina egna intresse-områden (Jag minns fortfarande med fasa den horribla text om gäspningar som vi var tvungna att traggla oss genom på Komvux!). Eleven kopierar en text som intresserar hen in i rutan och sätter igång övningen.

Samma möjlighet att kopiera in egen text finns om man väljer den engelska versionen, men här finns också en koppling till BBC News, och eleven kan välja att skriva rubriker från BBC Sport, Entertainment, Financial t ex. Här ser jag ett mervärde i att eleven omedvetet tränar stavningsmönster och sitt passiva ordförråd.


Det finns också några spel: Två på svenska och åtminstone fem olika på engelska. Kanske kan vara något att sätta eleverna på när de inte har något att göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar