fredag 20 juli 2012

Det är detaljerna som gör det

Jag har fortbildat mig i sommar: Dels har jag gått en kort kurs för utbildare i Edmodo, gratisplattformen som jag tänkt pröva i höst, och dels har jag gått en sök-kurs i Google.

Google-kursen har pågått i två veckor med lektioner och aktiviteter nästan varje dagar och två "prov". Vi var många som deltog, men ändå lyckades kursledarna få det att kännas intimt och TREVLIGT. De två hang-outs som jag tittade på i efterhand besvarade deltagarnas frågor kring olika sökfunktioner och det generella budskapet var "Experimentera! Du kan inte ha sönder Google! Vi är här för att göra ditt liv lättare". Även om jag hade ett hum om många av funktionerna så gav kursen mycket kunskap och många tankar...

Avsnittet om källkritik inleddes med en genomgång av hur de söktermer jag väljer påverkar mina sökresultat. Och det borde jag ju tänkt på! Det är klart att värdeladdning påverkar! Alltså gäller det inte bara ha koll på att man använder specifika och relevanta söktermer för att göra en bra sökning, utan man måste också vara akut medveten om ords laddning och värde, något som jag som svensk-lärare försökt att banka i mina elever i flera år. Som exempel togs Falklandsöarna, vilket enligt vissa är "den ockuperande maktens" namn på Malvinerna. Man visade också på hur Google kan användas för att hitta flera synvinklar på ett ämne, genom översättningsverktyget och genom val av sökord.

En av de största vinsterna med kursen var kunskapen om ett enkelt kort-kommando! Kursledarens egna observationen gav tydligen vid hand att endast 10% av dator-användare känner till denna lilla pärla. Enligt hans egen definition av trovärdig källa kan dock denna siffra inte beläggas ;) Jag gjorde det inte, men bara under de här dagarna sedan jag fick vetskap om det har jag använt det säkert 5 gånger varje dag! Kommandot är cmd-F (på PC ctrl-F).

Detta lilla kommando öppnar en liten sökruta i fönstret eller dokumentet du har öppet och låter dig söka efter ett specifikt ord eller fras. Och hur många gånger har man inte suttit och svurit och blivit vindögd av att skumma och skrolla genom ändlöst långa dokument där man VET att man har sett något, men man hittar det bara inte! Med cmd-F är dessa frustrerande tillfälle snart ett blekt, sorgligt minne.

När jag, i vanlig ordning, tjatat hål i huvudet på min omgivning om denna upptäckt, har jag funnit att kunskapen om kortkommandon generellt sätt är väldigt låg - även bland människor som är nästan lika mycket datornördar som jag! Så därför kommer här en liten lista över de kort-kommandon som jag anser bör finnas i varje användares repertoar. Lär dig dem, och spara MASSOR av klickningar!

  • cmd-A markerar allt
  • cmd-C kopierar
  • cmd-F söker i fönster och dokument
  • cmd-S sparar
  • cmd-T öppnar ny flik i webläsaren
  • cmd-V klistrar in
  • cmd-X klipper ut
  • cmd-Z ångrar
Minnesregler:
  • cmd-A  Allt ska med!
  • cmd-C Copy
  • cmd-F Finner
  • cmd-S Spara
  • cmd-T Ta en ny!
  • cmd-V Spetsen på limflaskan
  • cmd-X Saxen
  • cmd-Z Zhit!
Tack för tipset om minnesreglerna Ann-Charlotte Rundström!


När jag skrev det här inlägget använde jag 4 av de här kommandona. 

söndag 15 juli 2012

Flipped Classroom

Created by Knewton and Column Five Media

Källa: http://www.knewton.com/flipped-classroom/

onsdag 11 juli 2012

Snubbla på tangenterna

I vår generation plågades man genom skrivmaskinslektioner och fick lära sig Touch-metoden. De allra flesta hatade det, men det är en av de kunskaper från grundskola (och senare en kurs på Komvux) som jag VERKLIGEN har nytta av! Jag kan inte påstå att jag är vanvettigt snabb eller helt korrekt, men i jämförelse med många av mina vänner och elever skriver jag fort som f...

Ibland så träffar man elever som inser att det är en fördel att kunna korrekt fingersättning och att medvetet träna upp sin fingerfärdighet. Förr kunde man köpa dyra program, men nu finns det många helt ok, flexibla lösningar på Internet. Idag snubblade jag över den här:
http://www.sense-lang.org/typing/SV.html

På svenska är den ganska enkel. Den stora fördelen jämfört med många köpeprogram är att eleven kan anpassa övningen till sina egna intresse-områden (Jag minns fortfarande med fasa den horribla text om gäspningar som vi var tvungna att traggla oss genom på Komvux!). Eleven kopierar en text som intresserar hen in i rutan och sätter igång övningen.

Samma möjlighet att kopiera in egen text finns om man väljer den engelska versionen, men här finns också en koppling till BBC News, och eleven kan välja att skriva rubriker från BBC Sport, Entertainment, Financial t ex. Här ser jag ett mervärde i att eleven omedvetet tränar stavningsmönster och sitt passiva ordförråd.


Det finns också några spel: Två på svenska och åtminstone fem olika på engelska. Kanske kan vara något att sätta eleverna på när de inte har något att göra?