tisdag 22 januari 2013

Hjälp dina elever att producera bra texter!


Så snubblade jag igen. Ibland vill man ha snabba guider till hur man skriver olika texttyper även på engelska att kunna hänvisa eleverna till. Och visst är det en kick att publicera så andra får läsa! Varför inte länka till den här sidan: Writing with Writers. 

På Schoolastics sida får eleven genre-exempel, hjälp och råd av aktiva författare att forma sina texter. I vissa fall kan de också få höra personen berätta om sitt jobb och publicera sin färdiga text! Språket på sidan är relativt enkelt, men inte barnsligt även om de elev-producerade texterna är det. Funkar nog på både högstadiet och samtliga tre gymnasiekurser, men kanske främst för 5 och 6. 

Mina elever i Engelska 6 ska skriva recensioner av klassiska skräck-noveller av Poe, Stevenson och Connan Doyle och har fått i uppgift att skriva en kundrecension på Amazon.com. Först lämnar de naturligtvis in till mig genom Edmodo där jag lagt upp länkar till Books Should Be Free, en sajt där de kan lyssna på klassiker inlästa av frivilliga, samtidigt som de läser texten på t ex Poe Stories eller Literature.org genom Lingro.com, där de genom att klicka på ord de inte känner igen eller kan får en snabb översättning utan att behöva lämna källtexten. Orden kan sedan sammanställas i en lista.

Projektdagbok 7

Sanningens minut närmar sig! Alla lämnade in sina arbeten i tid, nu återstår en första genomläsning och kommentar innan arbetena går tillbaka till eleverna för förbättring.

Många frågor kring varför man måste använda källor och hur man använder källor blev det, vilket är förvånande, men bra! Att det visade sig att vissa fortfarande inte upptäckt att kursboken innehåller all den information de faktiskt behöver var mindre bra. VARFÖR är det så svårt att få eleverna att ta till sig att läsa? Man vill bara kunna Googla fram ett snabbt svar och en bild att kopiera. Det är frustrerande när vi faktiskt lägger en hel del tid på att ge eleverna konkret och bra material, i det här fallet har lagt massor av pengar på RIKTIGT bra kursbok, och eleverna väljer ändå att hafsa omkring på nätet och använda i många fall tvivelaktiga källor som de sedan inte anger... Men det är en sak som vi kommer att vara STENHÅRDA på; källkritik, källhänvisning och skillnaden mellan fakta och åsikt.

It ain't over 'til the fat lady sings!

Svenska tal

Jag har just sparkat igång en kurs i Svenska C, enligt det gamla gymnasiets läroplan. Den första punkten i kursen är talanalys. Eleverna ville att jag skulle göra ett urval av bra tal att analysera, och eftersom vi redan under B-kursen tittat på Daniels tal till Victoria och Maria Wetterstrands lysande politiska retorik så kände jag att jag ville ha något annat. Men Obama är på engelska, och Palme är för gammal...

Så snubblade jag på sidan http://www.svenskatal.se/. Vilken samling! Och dessutom finns det länkar till andra resurser på nätet för mer information kring vissa av talen och vissa av talarna. Föredömligt arbete och en lysande resurs för alla retoriskt intresserade.