Nu har några veckor gått... Eleverna är igång och verkar nöjda - förutom att det är mycket att tänka. I fredags hade jag ett samtal med en elev som pustade och tyckte att VARFÖR kunde jag inte helt enkelt föreläsa om det här i stället, det hade ju gått SÅ mycket fortare! Så jag pekade i kriterierna på där det står att "Elever kan med viss säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor. Eleven kan tillämpa regler för citat- och referatteknik. Med utgångspunkt från detta kan eleven skriva utredande och argumenterande texter som är sammanhängande och har tydligt urskiljbar disposition."
Dessutom konstaterade vi att även de kriterier som lyder "Texterna är till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Språket är varierat och innehåller goda formuleringar och följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet. Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på och diskuterar översiktligt samband mellan skönlitteratur och idéströmningar i samhället." OCKSÅ tränas och testas i spelet. Men det gör inte "lyssna på vad läraren säger är rätt".
Efter lite fnulande har vi också kommit på att vi ska göra en uppgift muntlig, dvs eleven skriver ett tal för att övertyga och spelar in sig, med eller utan publik. Så fick vi till ett extra muntligt tillfälle också :) Nöjd är jag!
En rolig bieffekt av att vi missat några stavfel och annat i PDF-erna och givit eleverna i uppdrag att korrekturläsa mot betalning i bonus-poäng är att många spontana språkdiskussioner uppstått i klassrummet. VARFÖR får man bonus för detta och inte när det står inom citattecken?
Nu är det snart sanningens minut. Denna veckan får eleverna möjlighet att ta en liten paus (om de vill) och göra små videoreportage om hur det är att spela WoW De glömda böckerna jämfört med WoW Grammatik. Filmerna ska jag och Fredrik använda till vår SETT-sida. De brukar vara kloka, mina elever, så jag hoppas på många bra åsikter om vad vi kan förbättra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar