onsdag 1 december 2010

Oooops, som det kan bli!

Falkenbergs kommun har lagt ner massor av arbete på att ordna så att de interna systemen och nätverken ska klara av att bära alla dessa datorer, men nu, en månad efter att man delat ut ytterligare 1000 maskiner har man fått ett liteeet bakslag.

De interna nätverken verkar fungera alldeles utmärkt, även på gymnasiet, där man hade vissa inkörningsproblem innan pointarna var justerade, så nätet svajade betänkligt vissa dagar - men linan utåt, mellan liksom kommunen och Internet, håller inte riktigt! Det är som M4 kring London i rusningtraffik, fast rusningtrafiken inträffar mellan 11 och 13 när alla elever har middagsrast, men även på andra tider kan det bli trafikstockning.

Vad är då lösningen på problemet? Begränsa elevernas surfmöjligheter? Njae, går nog sådär.... Förbjuda Facebooking, YouTube och online-spel? Mmmm, två problem: Elevernas lunchrast är deras fritid och vem skulle i så fall övervaka att förbudet efterlevs? (Dessutom är det en eller annan lärare som också ägnar sig åt mindre studierelaterade aktiviteter på datorerna under sin rast...) Jag är ju inte tekniker, men att jobba med kommunens bandbredd ter sig som ett av de bästa alternativen - trots kostnaderna.

Nu är skrivarfrågan tillfälligt löst: Vissa strategiskt placerade skrivare har försetts med USB-kabel. En del av lärarna har också hittat sätt att ansluta via IP-adresser till sina favoritskrivare. Något har gått fel i kommunikationen kring hur lärarnas datorer ska få tillgång till skrivare och det har blivit en oacceptabel fördröjning som har orsakat massor av irritation. Antalet utskrifter har minskat, för folk har börjat ta hem och skriva ut hemma för att ta med original och kopiera i skolan, eller så undviker de att använda Macen för att de vill ha enkel access. Vi lever tyvärr inte i ett papperslöst samhälle än, och ett stort antal elever har ännu inte tillgång till personliga datorer, vilket gör att deras lärare fortfarande måste förlita sig på papperskopior i vissa fall. Jag emotser en SNAR lösning! Tålmodigare än många andra, börjar ändå mitt stillsamma sinne att rinna till!

Det har också blivit mycket uppenbart vilket användbart verktyg datorerna är i klassrummet, och vilken fördel de personliga datorerna har gett de studieförberedande eleverna och Media-eleverna. Pga de olyckliga omständigheterna kring renoveringsarbetena av skolan, med mögel och vattenskador, finns det trots de personliga datorerna, en stor brist på datorer till elever på vissa program. Barn och Fritid har svårt att komma till i datorsal, och vi svensklärare har synnerligen svårt att få till och uppfylla de kursmål som rör digital kompetens, när eleverna på skoltid endast har tillgång till några enstaka, slitna och halvvandaliserade stationära datorer i studiehallarna och utanför SYVs kontor. Förhoppningsvis löser sig detta efter jul, om byggfirman har lyckats göra ett tak och saneringsfirman har lyckats sanera, och fastighetskontoret har lyckats återmöblera medias salar, så de kan flytta tillbaka och vi åter får tillgång till den öppna datorsalen!

Allt är inte rosenrött, men det mesta!

3 kommentarer:

  1. It's very interesting to read about your network speed decreasing significantly at certain times, as we're having similar issues at my school.
    A lot of the social networking aspects of the net are blocked at my school (this is necessary due to the fact we are a special needs school and a lot of the pupils / students aren't very 'street smart'), but I wouldn't have thought that they would have a great impact as they are mainly text based information flowing backwards and forwards.

    Our speed issues come from kids playing flash based games, watching streaming video (although YouTube is blocked) and streaming music. Sometimes at lunchtimes, it can take ages just to load a basic web page because of all the internet traffic!
    To improve speeds comes down to one thing - cost!
    For example, our broadband costs my school around £8000 per year. Now as we have 2 separate sites over 6 miles apart, our total cost is over £16,000 per year. To increase our speeds, we'd have to double that cost! We don't have that kind of money!
    The only way round this drop in speeds is to either stop the kids from accessing the sites, which would be somewhat unfair at break times or live with it! And we're going to live with it!

    The paperless society - HA! I remember being told about that in the early 1990s when I worked in retail - it still hasn't happened.
    I find it slightly strange to read that you print directly to your networked printers (assuming the translation is correct). It would be much easir to have a server to handle all the print jobs and each laptop / macbook connects to the server and then that is what issues the prints. It would save prints getting lost.

    Hope the building repairs are done soon.

    SvaraRadera
  2. It's the server solution that is delayed, so hence the debacle with IP addresses....

    The GREAT thing with people not having ready access to the printers is that the pile of printed-out-but-not-collected sheets of paper has deminished - but some people seem to love just pressing the print button! Why, oh, why print out stuff that you obviously don't need enough to then go and get!!!

    When we were relying on the stationary computers, spread out in the study halls, the students were often too lazy to go check what was wrong with the printer, and instead pushed the printer button 10 times before getting up to see to filling the paper tray. Now they either print out at home, or not at all, or have to walk up and connect to the printers.

    Yeah, I assume that we might have to live with the slow connection, and try to ask the students to think about what they use them for in the breaks. Unfortunately, their games doesn't seem to be slow, but if I would like to stream an educational film it lags. Do you know if there is some way to prioritize some sites over others?

    We tried blocking some sites a few years back, but it only took the students half a day to find a new proxy and get around it. So we just stopped trying. It might be better now, I suppose....

    Thanks for all your great input!

    SvaraRadera
  3. We do have the problem of printing things for the sake of it. Staff aren't too bad to be honest, but some of the students will see a pretty web page and print and print it. However, that is partially to do with us being special needs. However, we have a printer credits system in force where the students get so many credits per week and a print out costs so many credits. It has reduced out printing. This, of course, needs to be done via a server!

    I understand the frustration about not being able to view streamed content properly. There are some fantastic films / programmes out there for showing to pupils / students, but it's not good if it has to stop every 5 seconds to buffer the content. I'm not aware of being able to prioritse content or specific sites to be honest.

    As to blocking stuff, I know if you buy (cost again) a commercial filtering package, they tend to be aware of the proxy sites and block them quite quickly. I've heard good things (although never used myself) about Smoothwall (http://www.smoothwall.co.uk) so they may be worth looking at. They will be at BETT.

    Somewhere else worth looking at is http://www.edugeek.net which is where a lot of school techy people go for information. They are a friendly lot who have a wealth of information. You will just have to excuse the occasional moaning about some teachers ;-)

    SvaraRadera