onsdag 20 oktober 2010

Det rullar på...

Nu har alla sista-årsstudenter fått ut sina datorer. Vaktmästarna springer som skållade troll för att byta alla skåpslås, något som enligt Hallands Nyheter kostar skolan 150 000 kr. Å andra sidan får eleverna nu förhoppningsvis säkrare skåp, och vi slipper förhoppningsvis de tråkiga skåpsinbrotten som blivit så vanliga att eleverna inte ens bryr sig om att anmäla. Om eleverna känner sig tryggare är det värt varenda öre!

Jag har bara hunnit titta in kort vid utlämningarna, men i morgon när "min" trea får sina på min lektionstid tänker jag sitta med för att veta vad de får reda på och vad jag kan ge dem ytterligare på nästa svensk-lektion. De korta glimtar jag fått hittills är roande: Cooola rockers som helst inte vill synas leende någonstans blir som barn på nytt när de packar upp kartongen, idel leenden och intresserad energi.

Det som redan märks är att personalen samarbetar ännu mer... Man rådfrågar varandra, bjuder varandra på tips och vågar fråga på den web-konferens som ställts i ordning. Det blir min och Fredriks uppgift att sätta ihop en FAQ. Jag hoppas bara att skrivarna kommer igång SNART. Många är de kollegor som bara av den anledningen inte ännu tagit steget över från PCn. Det är just nu det största hindret!

Kollegan Naturkunskapsläraren hade haft sin första "dator-lektion" idag. Jag frågade nyfiket hur det avlöpt. Bra, svarade han. Eleverna var öppna och uppmärksamma och han hade visat dem en del ämnesrelaterade länkar, samt hjälpt dem att öppna NE-konton. Nätet hade på vissa datorer varit lite segt.

Jag sjösatte självsvådligt Fredriks och min film om hur man skannar med den stora kopieringsapparaten. Tanken är att den ska hamna på YouTube och länkas till från hemsidan, men jag har inte tillgång till rätt konton och Fredrik är av förklarliga skäl en väldigt upptagen man dessa dagar. Men när jag fick frågan insåg jag att jag ju, tillfälligt i alla fall, kunde använda mig av den Öppna Dropboxen och pröva den funktionen. Man kan kan alltså göra vilken fil man vill tillgänglig för vem som helst genom att lägga den i en särskild mapp som redan är skapad. Varje fil får en individuell adress, och länken kan skickas eller läggas upp på en web-sida och mottagaren behöver inte ha något Dropbox-konto. Strålande för att dela undervisningsmaterial utan att behöva mejla: Lägg upp länken på klassens intern-konferrens och varje elev kan ta del av materialet när den vill!

Så om ni har behov av att lära er att skanna på en Toshiba-kopiator kan ni få vissa ledtrådar här:

Filmen är inspelad med en Cannon stillbildskamera av modell mindre, utan extra mikrofon, och mitt första försök att redigera film i IMovie. Det tog inte så lång tid! Programmet är ruskigt mycket enklare än de film-redigeringsprogram jag provat förut. Och det var kul!

1 kommentar:

  1. Ännu smidigare vore ju såklart om vi från macarna kunde komma åt den filserver och den intranetserver (Fjodor) vi redan har. Där finns ju redan mycket bra material som vi lagt upp tidigare och delat ut till varandra och våra elever.

    SvaraRadera