fredag 11 februari 2011

Det har hänt grejer på åtta år...

Tänkte att jag skulle ta in lite realia och St Valentine's är ju alltid ett tacksamt tema, så jag grävde lite i mina pärmar och hittade en kopia av en text som jag vet att jag har använt några gånger, och som på en A4 sammanfattar St Valentine's bra. På väg från klassrummet efter en gemytlig lektion med en datorlös klass, som innehöll en mini-dramatisering av en SMS-dumpning i mp3-format från Onestopenglish (på hääärlig Bolton-dialekt!), övningar i att utöka ellipsions och talspråksuttryck och snack-brädspel så insåg jag att jag måste skanna texten, för att lägga ut på nätet åt dem som inte varit närvarande. (För några månader sedan hade jag inte tänkt på det.) Men så tänkte jag att jag kanske kan hitta den på nätet igen, och PDFa, och tittade på adressen.... och datumet.... 2003....

Skrev in adressen: www.historychannel.com. Och hamnade på en annan domän.... Jag mindes sidan som ganska ... amerikansk: Mycket av allt; nästan barock layout på brun botten och med midi-musik i bakgrunden. Så såg den INTE ut nu! Jag sökte på The History of Valentine's och hittade tillslut samma artikel och en snygg film. Och så upptäckte jag att berättaren uppenbarligen använt texten från 2003 som grund för filmmanuset, och vissa formuleringar och de flesta av glosorna jag gjort i lista faktiskt fanns med också!



Saker och ting har hänt på nätet på åtta år. Det är det som är så kul med nätet; det är aldrig statiskt! (Det hade dock varit roligt att jämföra de båda sidorna med varandra.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar