Lyssnade idag på ett webinar om Google Forms på freetech4teachers.com. En del nytt och spännande!
För det första så tycker jag det är skithäftigt att Google, förutom att de har anställda som just jobbar med Google för utbildning, certifierar lärare som jobbar med att sprida kunskap om möjligheterna med Googles applikationer. För det andra tycker jag det är skithäftigt att tre personer som sitter i olika delar av en kontinent kan ha en föreläsning tillsammans!
Förutom att jag lärde mig ett och annat om hur man kan använda ett google-formulär, så delade de föreläsande lärarna med sig av sina erfarenheter för att bl a följa upp sina elever framsteg under ett projekt, och hur de konstruerade prov och samlade alla svar i ett kalkylblad. Men det som fastnade mest var en av lärarnas eget, privata reflektionsformulär som han delade med sig av; bara en liten skriv-ruta som han har bokmärkt i alla sina webb-läsare. Där skrev han snabbt in sina reflektioner efter lektionen eller i slutet av dagen, något som han tidigare hade svårt att hinna med och få någon slags hyfsad organisation för. Nu hamnar alla de där snabba reflektionerna i ett kalkylblad, med exakt datum och klockslag för tankarna - en dagbok i kalkylbladsformat.
Smart.
...det låter smart, men trög som jag är så fattar jag inte den sista delen.. Vart är det han skriver sina reflektioner, och vart är det dom samlas?
SvaraRaderaJag tar det för att han skriver typ: "Planeringen gick åt pipsvangen för projektorn lade av. Note To self: ha plan B" eller "Yes! Det var ett lyckokast att göra så: de jobbade som små blå!"
SvaraRaderaDet man skriver samlas i ett dokument i ditt Google docs konto, och är tillgängligt från vilken. dator som helst. För dig, och dem du VÄLJER att dela det med. På det sättet kan man vara flera lärare som dokumenterar kassen, eller som läraren i filmen bara använda formuläret för personlig reflektion.
Jag har i omgångar försökt att föra reflektionlogg, men inte fått det att funka: Bästa försöket hittills var 2005; då hade jag en svart skrivbok som jag skrev upp allt som hände i, som jag var vän från Oxford Night Shelter. Allt som kunde tänkas komma till nytta senare, t ex vilka elever som tyckte uppgiften var svår, vilka som jobbade koncentrerat, vilka som såg ut att inte må bra. Men sedan hann jag inte med, började glömma den på arbetsrummet och sedan var det kört.