fredag 20 maj 2011

Min drömtjänst

Sitter och vaktar en annans kärares klass när de gör prov på Renässansen och har tid att fundera på livet, universum och allt. Och min drömtjänst.

Jag har ju haft förmånen att delvis jobba med utvecklingsarbete det här läsåret. 20% av min tjänst har handlat om att inspirera och handleda kollegor i arbetet med 1-1. Det arbetet är låååååångt ifrån klart, men nu kommer jag att ha stöd i 5 andra "Lärspridare" på programmen. Jag hoppas att vi hittar ett forum för oss att kunna träffas och samla upp idéer och tipsa varandra, fortbilda oss själva och våra kollegor tillsammans.

Under nästa läsår skulle jag också vilja fortsätta undervisa de grupper som jag hittat ett arbetsätt tillsammans med i år. Jag har massor av idéer hur vi skulle kunna komma vidare och ser tydligt förbättringsområden som jag behöver ta tag i, kunskapsluckor att fylla, i deras datorhandhavande. Jag skulle vilja vara med och starta upp på Barn och Fritid, som får datorer i höst, med någon klass, i alla händelser de som jag undervisar i EnB i år (eller rättare var tvungen att släppa pga att jag tog på mig ett rektorsuppdrag). Men jag skulle också vilja handleda en grupp elever, en NewsDesk, som med sina telefoner och datorer dokumenterar det dagliga livet på skolan och skriver korta artiklar, gör intervjuer och reportage från där det händer, när det händer.

Tänk: Efter en inledande kraschcourse i pressetik och regler för publicering, släppa ansvaret för publicering till skolans Facebook och en nyhetssida på hemsidan till dem; en skoltidning som hela tiden uppdateras "från golvet" med multimedia-inslag via Bambuser och podcasts; allt ifrån korta nedslag i matsalen till djupa intervjuer om lyckade projektarbeten och med elever som engagerar sig; granskande reportage om lokaler och medbestämmande. Redaktionen skulle träffas då och då i den nya HotSpot mitt i skolan, där det finns en debattsoffa, green screen och utlåning av mediautrustning, handledning att tillgå för både lärare och elever i både hård- och mjukvara.

Jag skulle vilja kunna vara mitt i det som är en evolutionssoppa av ny-gammal pedagogik och se när gnistorna från åskvädren tänder eldar och stöper nya arter som slingrar sig ur ursoppan och ut i skolan, sänder tentakler och skickar sporer ut i varje klassrum och i varje kontor, som föder nya idéer och muterar ihop med gamla och blir starkt och livskraftigt. Jag vill känna klorofyllen, men också den råa lukten av kompost från idéer som faller till marken och murknar för att ge näring åt nya. Jag kan dock vara utan stanken av förruttnelse från det som ofött och otänkt blir kvar utanför....

Jaja, på tisdag ska jag på medarbetarsamtal med min rektor. Jag hoppas att min nya tjänstefördelning innehåller något av detta. Och gör den det inte så gör jag det bästa av situationen, gräver där jag står och försöker förändra världen i det lilla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar