onsdag 4 maj 2011

Gleerups

Bok&Webb var pionjärer på den svenska marknaden när de släppte sina lättsamma läroböcker som kompletterades med läromedelswebbar. Jag använde Svenska B med webb när den kom ut och uppskattade mycket de interaktiva delarna, att mycket fanns inläst och att det verkligen var ett berikande material på webben. Jag har varit lite gramse på Gleerups ända sedan de köpte upp Bok&Webb i mitten av 2000-talet, licensförfarandet blev tillkrånglat och dyrt och det kändes som om hela konceptet stagnerade.
Nu har jag precis tillbringat en timme med att klicka runt på Gleerups för att försöka skaffa mig en uppfattning om vilka digitala resurser de har nu.
Det första jag stöter på är deras engelska resurs EFL247.com:


  EFL247 är en resurs-sida där du som gratismedlem kan ta del av ganska mycket trevligt verkar det som. Jag prövade en övning som var väldigt genomarbetad, med både gloslista, hörförståelse övningar och videoklipp från BBC. Layouten är dock trist och jag förstår inte riktigt hur man manövrerar.

De riktiga godbitarna, som att bygga upp slutna klassrum där du kan tilldela dina elever övningar på nätet, är dock en premium-funktion som man måste betala för som enskild lärare eller som skollicens. Jag hittar ingen prisuppgift.

Sajten är internationell och alla kan bidra med material. I gratisversionen kan du dock ladda ner 4 filer i veckan.

Sedan tar jag en tur bland läromedelswebbarna. Nästan alla Gleerups läromedel verkar ha en egen webb nu för tiden. Nästan alla har demoversioner och alla demoversioner är mycket begränsade. Det gör det svårt att skaffa sig en riktig uppfattning om det är något att ha eller inte. Och jag blir på dåligt humör när jag inte lätt kan få insyn, vilket gör mig mindre sugen att satsa på ett läromedel.

Det jag ser är dock ganska ... basic... Kanske ruvar dessa webbar på gömda skatter, men det som visas upp är av det mycket enkla och oinspirerande slaget: Texter med utskrivbara ordlistor i .PDF-format, några självrättande java-övningar och så vidare. Inte speciellt sexigt och jag undrar vem som lockas av detta: Är det här det bästa som visas upp? Hur torftigt är då det andra?

Nepp, det blir inte någon ny licens på Gleerups i år för min del...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar