söndag 30 september 2012

Skoltidning eller bara tema

Den klassiska skoltidningen: Många timmars slit och sedan ett antal papperskopior att dela ut. På vår skola så dog skoltidningen för många år sedan: Det blev för krångligt när kvalitetskraven höjdes: Både elever och lärare ville att produkten skulle vara så bra att glädjen försvann. Och så tjafsades om pengar för kopiering.

Många gånger har jag sedan dess tänkt på att försöka återupprätta någon slags skoltidning: I bloggform prövade jag 2007. Det gick så där. På den tiden hade vi ett antal stationära datorer, och molntjänsterna var begränsade, så allt tog ju så mycket tiiiiiiiiid! Att använda skolans hemsida föll på att det var så krångligt att lära sig, och när Macarna delades ut tänkte jag att vi kunde använda IWeb. Men det var också krångligt eftersom man var tvungen att publicera på skolans server, och det kunde man bara göra i skolan. Eleverna var inte heller riktigt redo att publicera för världen vad de gjorde i skolan. Några gånger har jag helt enkelt lagt ihop en PDF-fil och så har eleverna fått printa ut själva om de vill..

Många affärer erbjuder numer sina reklamblad som blädderbara PDF-er. Jag har tänkt många gånger att det hade varit så kul att ha tillgång till ett sådant verktyg. Att kunna publicera ett lärmaterial, eller en samling elev-arbeten. Och AV EN HÄNDELSE så dök det upp i flödet på Edmodo!

11EKAHU Cook Book
http://www.youblisher.com/ är, som de själva uttrycker det, ett projekt och inte ett företag. Därför kan man inte förvänta sig support. Det är dock en synnerligen enkel tjänst att använda. Du registrerar ett gratis konto, laddar upp din fil, och får tillgång till inbäddningskoderna. Naturligtvis får man inte ladda upp upprättshovsskyddat material, och i instruktionerna trycker de på att man ska vara medveten om att man faktiskt laddar upp sitt material för hela världen att se. Nedan en presentationsfilm på engelska.

Nu ser jag fram emot att kunna göra fräcka tidningar/böcker med mina elever. Funderar på om vi inte ska börja med litteraturhistoria-fördjupningarna.... Wiki-experimentet blev ju inte jättelyckat....

1 kommentar: