måndag 27 september 2010

Grammatik på fickan

Följer upp gårdagens inlägg om varför varje lärare ska ha en smartphone med varför varje elev ska ha en smartphone, med en liten anekdot från mitt klassrum förra hösten, när Iphone 3 var mångas, särskilt killars, våta dröm: Jag delade ut en övning, som jag min vana trogen ville att eleverna skulle utföra i par. Petter, vi kan kalla honom så, ganska ny i klassen och som alltid verkar ha en räv bakom varje öra, och hans parkamrat tar sig något motvilligt an uppgiften; en läsförståelse. Efter ett par minuter ser jag att Petter pillar med sin nya telefon. Jag blänger. Han lägger ner telefonen. Det tar två minuter, sedan pillar han igen. Jag blänger.
-Jag slår upp! säger han förnärmat och håller upp telefonen mot mig. Och ja, det gjorde han! I telefonen hade han ett fullgott lexikon. Jag gav honom inga fler reprimander om telefonpill under kursen. Detta var nog den avgörande händelse som verkligen öppnade mina ögon för mobiltelefonens möjligheter som inlärningsverktyg.

I det här inlägget tänkte jag tipsa om några gratis språk-appar för Android som jag prövat: Bonjour French Flash Cards, Grammar Games Lite och Quiz Master.

Bonjour French Flash Cards är just flashcards, som tränar vanliga fraser och ord, adjektiv, substantiv, verb, ordspråk och uttryck från engelska till franska. Den har också en liten röst som ger uttalet på franska. Appar från samma programmerare finns också på spanska och tyska.

Jag prövade appen i samband med sommarens semesterresa för att sparka igång min näst intill obefintliga franska. Den är enkel, i enklaste laget kanske, eftersom man inte kan bläddra mellan uttrycken för att hitta något speciellt, vilket gör den obrukbar som fraslexikon. Som tidsfördriv i busskön funkar den dock bra. Och den är ju gratis.

Grammar Games Lite är också en gratis app, men som tydligen finns i en full-version. Den kan man man inte köpa i Sverige, men gratisversionen är ett trevligt tidsfördriv, även om interfacet är lite grått och trist.
Gratisversionen har övningar i kommatering (!), lätt felstavade ord, oregelbundna verb, prepositioner vid verb, ordspråk och en spännande synonymövning. I vissa av övningarna finns alternativ att välja mellan, medan man i andra använder Qwerty-tangentbordet. Ett bra sätt att fördriva tiden när man väntar på kompisen, eller har några minuter över i klassrummet.
British Council har gett ut Quiz Master, en grammatik och ordkunskap app som i en av kommentarerna på nätet får kritiken "only the Queen's English" och det kan nog vara så, men det behöver ju inte vara en nackdel. Även här går det på tid och jag kan bli ganska stressad, och fast jag är engelsklärare, lever tvåspråkigt och tycker att jag är ganska duktig, så har jag inte alla rätt i vissa av övningarna.

Appen har separata stavnings-, grammatik- och ordkunskaps-quiz i tre nivåer. På mellannivån i grammatik-quizen kan man välja mellan grundform och -ing-form från substantiv, more or less, uttryck med färg och few och little. Jag hade skitkul och lärde mig massor! På den svåra nivån tränas adverb-satser, modala hjälpverb, linkers och konjunktioner - inte helt lätt!

Även ordkunskapen är rolig och nyttig; Här är orden uppdelade i svårighetsgrad och ämnesområden. Det finns alternativ att välja mellan, men det går på tid och Johnny Quiz Master hejar på med ett välriktat "Well done" eller "Oh no!" efter varje svar.

På appens första sida finns även en länk till den kinesiska versionen av en gammal favoritsida http://englishonline.org.cn. Där finns en del intressanta filmer, och en del ytterligare övningar, som tyvärr inte fungerar i min telefon.

Det gör däremot övningarna på sidan www.englisch-hilfen.de Här finns klassiska Hot Potatoe-övningar som täcker bas-grammatiken och en hel del övrigt. Bra alternativ att styra de elever som behöver lite grammatik-gnugg (för det gööööör de fortfarande! Hur tråkigt det än är! I vissa fall är det bara repetition och milldrills som gäller! Ni anar inte hur många 16-åringar som aldrig har sett ett oregelbundet verb fast de har VG i engelska! (Oj! Det var visst en annan diskussion ja....) Här finns också frågesport på olika ämnen, det populära Hangman på olika teman, läsförståelser och annat som eleverna kan träna hemma på, eller om datortillgången är god, i klassrummet. Och alldeles gratis!

Jag laddade också ner en glosträningsapp som såg lovande ut. Den hämtar ord från Google-dokument på nätet. Men tyvärr så verkade det inte funka att importera mina specialtillverkade gloslistor, fast övriga kalkylblad laddades utan problem. Jag har skrivit till programmeraren för att få hjälp och återkommer.

Eftersom jag inte har något egen Iphone (kanske skulle behöva dubbla telefoner för omvärldskoll ;-) slog jag bara snabbt upp på ITunes i kollegans telefon. Quiz Master fanns även där. Jag är säker på att det även finns andra bra appar, men det som slog mig var att de verkade kosta en massa pengar.... Jag kollar vidare och återkommer. Har någon tips emottages dessa tacksamt! Många av mina elever (de flesta tjejer! se tidigare i texten) har just Iphones.

2 kommentarer:

  1. Ginns ett antal gratisappar i Itunes också. I Itunes Appstore finns en avdelning som är tillägnad "Education". Här finns lexikon, planeringsverktyg (för elever), matematikverktyg för grafer och lite annat, periodiska systemet så klart, ekvationslösare (bra för rättning, astronomi, historiska kartor m m. Dessutom kan Iphonen omvandlas till ett verktyg. Vad sägs om Seismometer, eller Tuneout sound blocker som tar bort oönskat ljud (slipper du höra dom gapiga små liven utan kan istället lyssna på ett vattenfall(också under education)). Jag själv använder konverterare, vattenpass, polisscanner, decibelmätare, metalldetektor och naturligtvis mobila FirstClass.

    SvaraRadera
  2. Alltså, den där metalldetektorn... Jag undrar hur i hela friden den funkar. Har varit sugen på att ladda ner den till HTCn också, men jag har inte riktigt hittat något användningsområde till den....
    Tack för tipsen! Jag ska surfa vidare på ITunes. Fortfarande något outforskat territorium.

    SvaraRadera