tisdag 7 september 2010

Vilken besvikelse!

Jag börjar med att be om ursäkt för min frånvaro från Bloggen. Skolstarten med all dess härliga kaos kom i vägen. Nu, efter att jag fått prova att handha en av de lite äldre en-till-en-datorerna, en sådan där med helgjutet alluminium-skal, så fick jag idag en alldeles egen leasing dator att upptäcka. Så vad är mina erfarenheter så här långt?

Ja, de två veckornas sporadiska användande var initialt nästan en besvikelse - Maskinen var så enkel att jag nästan kände mig snuvad. Visst, frånvaron av delete-knapp var förvirrande, och att högerklicket krävde två fingrar lite klurigt, och kortkomandon kommer att ta ett tag att lära om, men på mindre än en timma tyckte jag att jag hade ganska ok koll på basprogrammen och de viktigaste funktionerna i ordbehandlingsprogrammet. Och det ser ut att fungera så bra att jag knappast behöver använda OpenOffice.

Jag har inte haft någon anledning att göra någon presentation, men lekte fram ett par bilder i KeyNote och förundrades över hur snyggt allt är, bara på ett par klick, och efter att ha kikat lite på mallarna i iWeb bestämde jag att jag nog kommer att kunna bygga en ganska snygg hemsida och dokumentera mina kurser. När iWeb-servern kommer upp så flyttar jag eventuellt bloggen dit också...

Nu har jag den alltså i knät - en MacBook som kommer att följa mig i vått och torrt ett tag framöver. Nu börjar den verkliga utmaningen: Inte att lära sig handhavandet, det tror jag går av bara farten, men att hitta roliga och enkla sätt att kunna använda datorn i undervisningen, och hitta forum för kollegorna, de som redan arbetat med Mac, och de som inte har fått datorer än, att lära av varandra och av eleverna och  insprireras av varandra och eleverna.

Det första jag ska göra är att leta reda på roliga lärspel på webben som jag inte har kunnat installera på min PC, eftersom den är så nerlåst. Och så måste skrivar-situationen lösas. Och så leka lite...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar