torsdag 15 november 2012

Projektdagbok 3

Sitter och lyssnar på elevernas diskussioner och låtsas jobba. Det är mycket intressanta åsikter som kommer fram. Den ena gruppen diskuterar först straffsatser och trillar sedan in i en diskussion kring annat, men skriver mest i sitt delade dokument. De enas om att Landets namn kan vänta till sist.

Den andra gruppen jämför kontinuerligt sina egna åsikter med Sverige och USA eftersom en av gruppmedlemmarna har bott där. En av gruppmedlemmarna sitter i stället och tittar på film i sin mobil, men vaknar till när diskussionen handlar om skolan. Diskussionen böljar mellan försäkringar kontra skatter, fri skolmat, obligatoriska ämnen i läroplanen, varför man ska läsa språk över huvud taget, om det räcker med engelska, hur man lär sig bäst, hur en skoldag ska se ut... En av eleverna är sekreterare och skriver ner nästan allt. Jag vågar inte gå in i dokumentet nu, för jag är orolig att jag kommer att störa dem.

Idag har jag fört in den skönlitterära läsningen och presenterat romanerna Sagan om ringen, 1984, Kallocain, Bröderna Lejonhjärta och Mio, min Mio.

Nu diskuterar de betyg i ordning och uppförande. "Det är grymt att tvinga en 12-årig kille att sitta still i en hel dag!" "Man skulle få klistermärken! Som hos tandläkaren!" "Det var ju kul när man var liten, men inte nu." "JO! Det är jättekul!"

Bara för att det är roligt skickade jag dem en "Värd att citera"-medalj på Edmodo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar