torsdag 6 december 2012

En värld av vetenskap!



När man känner sig sådär lite off och trött och slösurfar händer det ganska ofta att man hamnar i något verkligt bra! Jag kommer inte ens ihåg var jag hittade första länken, men att det var Nottingham Universitys sida om periodiska systemet vet jag. Åååå, vilka trevliga videos! Särskilt charmig tycker jag videon med tillkännagivandet av årets nobelpristagare är.

När jag tittat mig mätt på kemi så började jag utforska länkarna på sidan och hittade...
En sida om lite intressanta saker inom fysik och astronomi. Alla som känner mig vet ju att jag är fullständigt värdelös på att räkna, men tycker att det är extremt sexigt med siffror - i alla fall när de är kopplade till konkreta saker fast på ett abstrakt sätt; som här.

Dessutom har jag ju alltid gillat stjärnor, och förutom länken till Numberphile fanns ytterligare en länk till...
Deep Sky Videos där det finns massor med filmer om astronomi och astronomer. Där fanns också en länk till ytterligare en sida med beskrivningar av astronomiska och fysiska symboler som till exempel Ω, katter, fjärilar och Guiness-glas (-:

Sixty Symbols visade sig också vara en trevlig bekantskap. Jag tittade på fjärilsvideon som visade sig handla om kaos, om vad kaos är och hur det funkar, demonstrerat med biljardbollar, pendlar och vattenleksaker, av intelligenta och ganska roliga män.


Det lär finnas en del kvinnor i teamet också, men än har jag inte sett några.

Upphovsmannen till de här filmerna heter Brady Haran. Haran har gjort filmer åt Nottingham University sedan 2008, före dess för BBC och innan dess var han tidningsjournalist. Hans projekt handlar framför allt om vetenskap, men han har även gjort en serie som heter Words of the World, om utlänska ord i engelskan, och en om böckerna i Bibeln.
TÄNK om man hade haft hans jobb!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar