torsdag 17 mars 2011

Falkenbergs IT-dagar

Ojoj, vilken vecka!
På tisdag morgon välkomnades 250 lärare, IT-människor och skolledare till Strandbaden i Falkenberg för att lära sig mer om 1-1 och diskutera IT i skolan. Inledningsanförandet hölls av förvaltningschefen Arja Holmstedt-Svensson och Barn och utbildningsnämnens ordförande Kerstin Angel var där och berättade tillsammans med IT-pedagog Anders Störby om 1-1 i Falkenbergs historia och pratade om vikten att våga satsa och ta steget ut i det okända, och om hur viktigt det är att ha politiker, tjänstemän och skolledare med på tåget, och att det inte är ett sätt att spara på personal, för lärarna är det viktigast i skolan, men att man kanske kan spara in på andra saker...

Jag hade äran att få hålla tre inspirationsseminarier om den lärande läraren. Det är lustigt hur man kan bli jättenervös, fast man tillbringar hela dagarna med att prata inför folk! Men alla var jättesnälla och det var faktiskt jätteroligt. Som experiment prövade jag att Bambusa mitt sista seminarium. Jag har inte vågat titta på resultatet, inte hunnit heller, men att det fungerar det vet jag :-)

Och de läsare som hittat hit i hopp om att hitta Hot Potatoe-övningarna som jag utlovade får vänta några dagar till, för jag har inte hunnit än! Men de kommer, jag lovar!

Nästan lite tråkigt att vara del av programmet, för det var så många där som jag själv hade velat höra! Det hade varit fantastiskt roligt att få lyssna till kommunens IT-pedagoger och höra hur de upplevt 1-1-resan, och Lasse Johnssons betraktelser från klassrumshorisonten var synnerligen populära. Även de andra inspirationsseminarierna verkade jätteintressanta.

Några av mina elever var där för att blogga och dokumentera dagen. De hade ett hörn i foajén som sin redaktion, och minglade runt med kameror och anteckningsblock i högsta hugg. Dessutom fick de övervaka SMS-tjänsten och sammanställa alla frågor som kom in där och via mejl till eftermiddagens frågstund där bland annat Bodil Samuelsson och elever från Montessoriskolan medverkade, tillsammans med en av mina elever. Jag missade den sedermera omdiskuterade debatt som utbröt om varför inte pennor dög åt dagens ungdomar, men fick höra efteråt att Simon uppenbarligen kände att han ville ta igen lektionen i argumentation som han missade genom att delta i konferensen och levererade stiliga retoriska grepp och stod stolt när dammet lägrade sig! BRA jobbat, herr Frankfeldt!

Samtidigt underhöll tre av mina elever, Fredrik och jag de tillresta holländarna i ett rum intill, där tjejerna fick svara på många, mycket relevanta frågor om IT-vanor, studieresultat, filter, olämpligt surfande, sina lärares IT-skicklighet och mycket annat. Jag och Fredrik var inte så nödvändiga i detta - tjejerna hade lika gärna kunnat ta samtalet själva.

På kvällen var det middag med underhållning, och samtalet kring IT-frågorna fortsatte över syltade kantareller och falkenbergslax, men det blev inte sent för denna tanten, eftersom det vankades studiebesök på Falkenbergs gymnasieskola, där jag jobbar, och tre andra skolor i kommunen. Så efter en uppfriskande promenad i den klara vårvintervinden extraknäckte jag som reiseleiter på bussen in till sta'n. Jag hade inte möjlighet att följa med på rundturen, med det kändes som vi skickade iväg 45 nöjda besökare efter att ha fått tillfälle till många goda samtal under förmiddagen. De fick se en skola i vardag - och tillfälle att prata med lärare och elever i verksamheten. Våra elever som guidade var ytterligt proffsiga och höll tidsschemat väl, så frågestunden efteråt hanns med också.

Sedan zonkade jag totalt och resten av dagen blev något kaotisk, eftersom jag blandat ihop dagarna och missade en lektion (tack mina gulliga elever, som är så tålmodiga och rara!) Jag hoppas i alla fall att alla hade lika bra dagar som jag!!!

Och Kristina B, Tracy R, Anders S, Fredrik H, Anna W och alla ni andra som arrangerade; Ni är fantastiska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar