lördag 29 januari 2011

Ännu mera spel

Hade på mina irrfärder på Internet tydligen bokmärkt en sida för vidare utforskande, men minns inte när. Igår hittade jag adressen bland mina bokmärken och surfade dit för en liten titt.
http://www.eslgamesworld.com/ innehåller spel, speciellt konstruerade just för engelska som andra språk-undervisning. Där finns allt från flash-spel, till PowerPoint-spel att spela tillsammans, och utskrivbara brädspel. Där finns också redigerbara mallar för de senast nämnda.

Sidans största nackdel är mängden av spel! Det finns ingen chans att man hinner spela igenom alla spelen! Men jag tror jag ska tvinga mina elever att testköra så många som möjligt en engelsktimma! :) Jag provade själv ett flash-spel som hette Fling the Teacher, där jag genom att välja rätt verb med ing-form tjänade ihop tillräckligt med poäng för att med kastmaskin slänga iväg den barske läraren. Minus för att det bara fanns manlig lärare att slänga, plus för att man kunde påverka hur han såg ut. Spelet passar nog mellanstadienivå och kändes som ett typiskt spel som min 11-årige son skulle fastna i.

Dock finns det menyer för att välja spel i olika svårighetsnivåer. A-kursen brukar ju ligga inom Intermediate, och jag provar också ett Jeopardy-spel för för flera spelare med grammatikfrågor. Det är faktiskt lite klurigt och jag svarar fel flera gånger! (Förhoppningsvis för att jag slarvar när jag läser frågorna)

Spelen är knappast något som kan användas för att lära ut vare sig grammatik eller nytt vokabulär, men som ett roligt sätt att befästa kunskap, och som tidsfördriv när eleven har gjort färdigt lektionsövningarna och väntar på de andra, istället för att kolla sin Facebook. De utskrivbara spelen verkar lovande, och sidan länkar till flera andra sidor som samlat lektionsplaneringar och material för engelska-undervisning.

Jag finner det ganska störande att det är så mycket reklam på sidan; det blir nästan svårt att hitta spelet man valt! Jag får flera gånger bläddra ner en hel skärm för att få upp det. Men jag antar att man måste tjäna pengar på något....

Det låter lite negativt, men jag är i grunden positiv till sidan och spelen. Det gäller väl bara att vaska fram guldkornen bland alltihop - men det är väl det som man har elever till! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar