tisdag 11 januari 2011

Hemma i London

Tillbaka på hotellet efter ett par pints och en jacket potatoe med Cumberland Sausages kan jag publicera mitt referat från eftermiddagen:

Kristina Björn - IT-strateg/Kerstin Angel - Barn- och utbildningsnämndens ordförande
Inledningsanförande 11/1 2011

Kerstin hälsar välkommen å Barn- och Utbildningsnämndens vägnar och initierar en kort presentationsrunda.

Varför är vi här?
Kerstin Angel och Kristina Björn
Kristina förklarar förutsättningarna för resan:
I upphandlingsförfarandet ingår att leverantörerna ska stötta oss i fortbildningssammanhang, alltså ingår resan i upphandlingsavtalet.

Mats på MacForum slutade ganska hastigt förra veckan och ersätts avBjörn Dahlin, som redan haft en del kontakt med Falkenberg.

Att det inte gått att ordna skolbesök i samma åldersgrupper som dem vi jobbar med för alla är kanske beklagligt, men Kristina hoppas ändå att vi ska kunna dra nytta av, och bli inspirerade av verksamhetsbesöken.

Vilka har fått åka?
Valet av personal som får åka är en medveten satsning på personal som är involverade i UnosUno-forskningsprojektet, och sedan har rektorerna fyllt på. Man har försökt att få med personal med olika roller för att få så stor spridning av erfarenheter.

Finansiering:
En del av finansieringen består av intäkter som 1-1 har generat i form av besök och föredrag, fortbildningspengar och pengar från forskningsprojektet UnosUno.

Olika roller i ett gemensamt uppdrag
Skolutvecking är svårt – vare sig forskning eller skolpolitik har haft prioritet. Dock har detta förändrats de senaste åren. Vårt gemensamma uppdrag är att få alla elever att lyckas i skolan.

Förändringsresan
Våra och våra barns liv förändras mycket väldigt mycket och väldigt fort. Teknologi kan vara en väg till förändring, och ett sätt att hantera förändring. Kristina anser att kompetensen att kunna hantera att leva i föränderlig värld är en av de viktigaste vi kan förmedla till barn och ungdomar. Vissa förutsättningar är givna, vissa är det inte, och det är upp till oss att skapa förutsättningarna för eleverna. Kristina gör liknelsen att livet är en väg och vi hjälper eleverna genom att ge dem olika fordon; ibland är det med buss där alla ska med, ibland moped, och ibland så är det sportbil.

Vad är det att lyckas i skolan?
Måttstocken har i ett antal år varit minst G i betyg är ett tydligt mått i skolan. Kryddan är demokratiuppdraget. I de nya styrdokumenten står det att vårt uppdrag är att få alla att utvecklas maximalt utifrån sina förutsättningar. Lyckas vi någonsin med det, undrar Kerstin. Att lyckas är inte bara de mätbara resultaten!

Vad står ”alla” för?
Det är en brokig skara vi möter. Räknas vi som personal också in i ”alla”? Kristina tror personligen att vi kan göra mycket mer. Det är skolan som ska anpassa sig till individerna, inte individerna som ska anpassa sig till skolan.

Essemoskolan(?) i Nossebro har lyckats att vända en dålig trend genom att anpassa skolan till den individ som riskerar misslyckas, genom att tänka om.

Tänk vidare!
Istället för att tänka om ska vi tänka vidare – det finns mycket som är bra i skolan i Falkenberg, men vad kan vi göra ännu bättre? När det inte går som vi vill måste vi stanna upp och tänka efter: Vad har vi gjort, vad kan vi göra annorlunda för att få ett annat resultat?

Vilka glasögon ska jag ta på mig de här dagarna?
När man möts av så mycket intryck som vi kommer att göra de närmaste dagarna är det bra att göra sig själv medveten om vilka glasögon man har på sig. Kanske är det också bra att ibland byta perspektiv? Vi ser och lär för vår egen skull, men också för väldigt många andras. Vi är här för att ta intryck, ta lärdom och ta med oss hem till dem som inte har möjlighet att vara här.

Att välja
För att förändring ska ske måste vi var och en välja väg – det organisatoriska är en del, men planer och budget är inget utan de människor som ska utföra förändringen. Organisation och styrdokument är verktyg för förändring. Vilka verktyg kan vi som i våra roller ta till för att förbättra förutsättningarna för eleverna att lyckas ännu bättre?

Vår formella organisation
Kerstin visar hur organisationen kring skolan i Falkenberg ser ut. Kerstin liknar det vid en laguppställning, ett spelsystem där vi alla har våra roller. I ett lag gäller det att alla spelare har stenkoll på sitt eget uppdrag, men även att ha koll på andras roller, så att man inte kladdar till spelsystemet.

Politikerna är våra målvakter som dirigerar och täcker upp – vi som pedagoger är anfallare som ser till att matchen blir lyckad. Förvaltningscheferna är mittfältsspelare.

En fördel med att alla roller; politiker, tjänstemän och lärare, är representerade på resan är att vi har möjlighet att lära känna varandra och varandras roller.

Varför åker vi till BETT?
IT är ett av redskapen till att hantera den föränderliga världen. Det är också en viktig del i våra styrdokument. Hur använder vi tekniken? Hur använder de elever vi möter på de skolor vi besöker tekniken? Kristina visar Puenteduras modell för kvalitetsnivåer av förändring med hjälp av ny teknologi och ber oss ta på oss Puentedura-glasögonen och ta med oss det vi ser hem och diskutera detta.

Det är ibland svårt att skilja på tjänstemanna- och politikeruppdraget. Det är oerhört viktigt att skilja på rollerna: Politikerna ska staka ut vägen till målet, men inte lägga sig i hur tjänstemännen når det. I Falkenberg väljer man att se till att man GEMENSAMT når målen och hittar forum att diskutera på världen.

Backspegeln är viktig, men vindrutan är viktigast
Om man ska hänga med i förändringarna och hålla sig på vägen är det viktigast att se framåt, men det är också viktigt att ha koll i backspeglen också, och ta med våra erfarenheter in i framtiden.

1 kommentar:

  1. Vad duktig du är på att sammanfatta alla viktiga saker. Ska skriva lite i morgon, funderar fortfarande vad som ska vara med och vilket jag ska fokusera på. Det var så otroligt många bra saker vi fick se.
    Bodil Samuelsson

    SvaraRadera