måndag 31 januari 2011

Visst är det personligt...

Häromsistens kände jag en stark längtan efter att skriva brev! Ni vet, sätta pennan mot ett vackert papper och formulera tankar och ord, längtan och glädje - i stället för att bara rätta...

Flera ungdomar jag pratat med säger att de gärna skulle skriva mer brev för hand, med frimärke och kärlek, och jag får ganska ofta önskemål av elever som gärna skulle vilja lära sig skrivstil, "så'n där som mormor skriver", så det skulle inte alls förvåna mig om det faktiskt snart blir ett uppsving av brevkonst snart.

Men så tipsade min son mig om Pilot Handwriting - en webtjänst som låter dig göra ditt eget typsnitt med din egen handstil! Och särskilt svårt är det inte heller: Du skriver ut en mall, fyller i den (vilket var svårt för jag skrev hela tiden i fel ruta, men för normalt funtade bör det inte vara något problem), håller den framför web-kameran, skannar eller fotograferar den och vips har du ditt eget typsnitt och kan skicka "handskrivna" meddelanden till nära och kära med din vanliga mejltjänst. I alla fall enligt vad Pilot Handwriting lovar (Jag har inte hunnit testa än, det tog så lång tid att fylla i mallen :)

Lärarna på Bowes, skolan i Enfield som jag och ett antal lärare besökte för ett par veckor sedan, såg mycket frågande ut när jag frågade dem om de märkt någon försämring av barnens handstil.
"Varför då? Vi jobbar lika mycket med handstil och skrivträning som vi alltid gjort - datorerna är bara ett av de verktyg vi använder för kunskapsinhämtning." Och barnen på Bowes handstil var trevlig och duktigt tränad: Man surfade på sina IPads och skrev ner informationen man hittade i sina loggböcker - i hela meningar: "Henry the Eight was a tall man. Everyone thought that he was handsome." Man gjorde planscher med photoshoppade bilder, med handskrivna bildtexter, trots att man jobbade med laptops.

Jag tror att konsten att forma bokstäver med handen är viktig. Jag har inga bevis att anföra, men jag tror att tidig skrivträning, och mycket skrivträning, för hand, tränar och utvecklar öga-hand-koordinationen, balans, förmågan att avgöra avstånd och proportioner. Jag tror att de barn som har svårt att forma bokstäver TIDIGT ska träna och träna och träna EXTRA mycket, och inte nödvändigtvis snabbt sättas framför datorn för att "skonas" (De ska naturligtvis få uppleva enkelheten i att berätta också, men varför inte i så fall hellre låta dem berätta muntligt och spela in? Eller låta barnen diktera?) Jag tycker det är oerhört synd att så många, särskilt pojkar, på gymnasiet idag har en handstil på en fem-årings nivå. De säger själva att de aldrig behövt skriva för hand, utan fått sitta vid datorn "för att det skulle bli snyggt". (Förvånansvärt många säger sig också har kommit undan utan att läsa en enda kapitelbok!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar