torsdag 27 januari 2011

Mera spel 2

Röda Korset och Röda Halvmånen har ett onlinespel av simkaraktär, för att skapa förståelse för deras arbete.

Spelet påminner om klassikern SimCity2000 och Age of Empires: Man manövrerar på en karta, och ser sina simmar och byggnader från ovan.

Innan det första träningsuppdraget får man en genom gång av Röda Korsets mål och syfte, för att strax slängas in i hetluften med ett enkelt träningsuppdrag. Med hjälp av sin handledare får man ta hand om en liten katastrof, och därigenom en genom gång hur spelet fungerar. Sedan får man minsann klara sig själv!

Nästa steg är att åka till Argentina. Det har varit jordbävning, och det är inte bara skadade som ska tas om hand, utan hemlösa ska evakueras, det ska röjas och samarbete ska upprättas med de lokala myndigheterna. Jag glömmer att ta hand om de döda, vilket utlöser en smärre epidemi och till slut "failar" jag. Andra gången går det bättre, och jag kommer faktiskt upp på dagens highscore lista! (Det är nog inte så många som spelat idag...)

Sedan hamnar jag i en krigszon, vilket naturligtvis tillför ytterligare aspekter på räddningsarbetet - men nu har jag fått kläm på hur man skickar ut sina "units", och det värsta som händer är att jag råkar skicka iväg mina fordon på mindre viktiga uppdrag när 20 personer plötsligt blir sjuka i andra änden av kartan. Ingen dör som tur är. Men jag är glad att jag på den här nivån slipper tänka på att flyga in extra förnödenheter i alla fall...

Det är ganska klurigt att hålla reda på allt, och ganska stressande, för timmar och dagar rasslar i väg i en fruktansvärd fart. Det är också ganska små figurer och bokstäver, och språket är ganska specifikt, och ska man använda spelet i undervisningen så bör man nog tillsammans titta på vad de olika termerna står för. Visserligen kan man göra som ungarna alltid gör, och bara spela, men då försvinner ju lite av den pedagogiska tanken, och den måste man ha med sig om man ska använda spel i undervisningen.

Sidan ger mycket lite övrig information om Röda Korsets arbete. Dock har dessa alldeles nyligen lanserat en skolsajt, där en det finns en hel lätttillgänglig information, men inget specifikt klassrumsmaterial. Dock hittar jag en sida med tips för de ungdomar som vill göra sitt projektarbete i samarbete med Röda Korset! Minns det i ett par månader, för strax är det dax att börja informera och peppa tvåorna!

1 kommentar:

  1. Spelet är gratis att spela på nätet, men man kan också köpa en version.

    SvaraRadera