Jahapp... Kanske är jag bara på dåligt humör, men jag har inte så mycket positivt att säga...
Eller, jo, Natur och Kulturs fria språkverktyg är väl ganska praktiskt. Till varje språkbok ligger en öppen nätresurs med övningar till bokens stycken. För de lägre åldrarna begränsar sig övningarna till att klicka och lyssna på uttal, medan det för gymnasiet finns både glosträning och definitionsövningar. Övningarna är av det allra enklaste slaget, som vem som helst som kan ladda ner Hot Potato kan göra själv. Om man har tid. Men det är TRÅÅÅÅÅÅÅÅKIGT! Du skulle möjligtvis kunna sätta en elev framför övningarna, tejpa fast dem vid stolen och vägra dem fredagsmys tills de gjort en omgång.
För gymnasiet, som ju är min åldersgrupp, begränsar sig de digitala läromedlen i övrig till ett webb-stöd för bästsäljaren Matematik4000, med förberedda lektioner för Smartboards och ett PDF-material med läsförståelsefrågor för världslitteraturens klassiker.
Jag ser ner mot grundskolans senare åldrar och hittar lovande English Online och beställer en kod för ett tiodagars provabonnemang. Den kommer automatiskt och omedelbart till min inbox (till skillnad från ett av de övriga förlagets, som tog en vecka att få). Se en liten film här!
Första sidan är ganska trevlig: En världskarta, med alla länder som har engelska som officiellt språk. Håller man musen över landet får man vissa basfakta. Det är dock bara USA, Australien och Storbritannien som är klickbara, och under dessa finns det texter som på olika sätt behandlar de olika ländernas kultur. Under Australien finns t ex en text om cricket och andra australienska sporter. Klickar man på en knapp kan man få se en bild på där de spelar cricket. Genom en annan knapp kan du lyssna på texten som läses upp med passande accent. I takt med att texten läses mörkfärgas den.
Det finns också ett grammatik-avsnitt. Det är trevligt och informativt upplagt med tydliga förklaringar och enkla övningar. Det är tydligt, men ganska trist. Layouten är stilren, men ganska trist. I skarpt läge verkar det från filmen som om eleven kan spara sina resultat i sin profil och samla poäng, men jag hittar ingen ytterligare information om detta. Och varför ska man välja alternativ för grammatikövningarna i en list, i stället för att skriva själv!? Går man på högstadiet ska man nog kunna klara det!
Till English online hör en gratis lärarwebb, som är mer av en lärargenererad resursbank och forum än ett komplement till elevwebben. Visserligen uppdaterar NoK tydligen med kompletterande övningar i PDF-format där; t ex "I Australien firas jul och påsk precis som här, men det finns också inhemska högtidsdagar som inte firas någon annanstans. Finns det liknande högtider i Sverige? Skriv ett mejl till Dale och berätta! Min undran är: Om man utgår ifrån att eleverna har dator för att kunna använda webben, varför ger man dem då inte en autentisk uppgift? Rimligtvis har ju läraren en e-postadress?
Nä, det jag ser av Natur och Kulturs digitala lärresurser ger absolut ingen mersmak. Bra material, men trååååååkigt presenterat.
Så, om någon från NoK mot förmodan läser det här:
*Jazza upp materialet och gör det mer tilltalande och roligt.
*Koppla lärarwebben till elevwebben och ge läraren insyn i vem som jobbar med vad och vad resultatet blir.
*Satsa på lekfullt och klatchigt även för de äldre! Världslitteraturens klassiker blir inte roligare i PDF-format. Jag kan se framför mig en e-bok med tidstypisk tema-musik till varje kapitel, en översikt om epoken med små filmer (som i URs Hej Litteraturen!), inläsningar, kanske till och med dramatiserade avsnitt ur böckerna, frågesport att köra i en-spelar eller klass-läge med stöd för whiteboard-visning, ordkunskapsspel... Då rockar det fett! Och den hade jag kanske till och med köpt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar