torsdag 21 april 2011

Rädda världen på 10 veckor!

De senaste månadernas oroligheter i delar av världen är enligt vissa ett bevis på styrkan i sociala nätverk. Själv tror jag ju att det krävs något mer än Facebook och Twitter för att få förändring. Men i sociala nätverk ligger oerhörda resurser och enorm kunskap!

EVOKE trailer (a new online game) from Alchemy on Vimeo.


Urgent Evoke är ett socialt nätverksspel vars första omgång spelades mellan mars och maj förra året. Varje onsdag, vid midnatt, publicerades ett nytt uppdrag för deltagarna, som genom att lyssna, läsa och utforska sin omvärld, skapade förutsättningar hos sig själva för att förändra världen. Tusentals människor runt om i världen har sedan dess spelat spelet, som fortfarande är öppet, och gratis, för alla att delta i.

Jag har naturligtvis inte spelat igenom det: Det är långt ifrån något plattformsspel där du klarar en nivå och glatt hoppar vidare till nästa. Nej, hela meningen är att det ska ta en vecka. För varje uppdrag. För det är inga små uppdrag att lösa; här tacklas världshunger, kvinnans ställning i världen, den monitära världens framtid och energiproblemen i världen. Genom att lära sig hur världen ser ut i dag ska spelaren skapa visioner för framtiden, dokumentera dem och skicka in dem till nätverket.

Det är snyggt och det är enkelt och jag kan tänka mig att jag hade varit klistrad vid datorn vid midnatt varje onsdag om jag varit med från början. Rekommenderad ålder är 13+ men medelåldern verkar vara betydligt äldre. Någonstans läste jag att det egentligen är riktat till universitetsstuderande. Engelskan är ganska svår, så jag skulle säga att andra eller tredje året på gymnasiet är en lämplig tid.

Du hittar spelet, som vann pris som bästa sociala nätverksspel 2010 och fick stor mediauppmärksamhet i USA på http://www.urgentevoke.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar