fredag 8 april 2011

Bonnier Utbildning

Minnesgoda läsare kanske minns min fasa över Bonniers digitala mattebok för någon månad sedan. När jag återvänder till Bonniers hemsida för att undersöka vad övrigt digitalt material kräver det dessvärre inte någon längre tid. Jag konstaterar först och främst att det digitala materialet för gymnasieskolan är begränsat till en "Glosmästaren", ett glosträningsprogram av det MYCKET enkla slaget, där du väljer den kursbok du använder, klickar på det aktuella kapitlet och tränar alla glosor. Den enda möjligheten till anpassning som finns är att byta språkens ordning, alltså svenska till det främmande språket, eller det främmande språket till svenska.

För grundskolan finns det mer material. Förutom de tidigare nämnda digitala versionerna av Bonniers bästsäljare (som alla stannar på Puenteduras nivå 1) finns också ett kompletterande Whiteboard-material för interaktiva tavlor, eller projektor. "Allt du behöver är en internetuppkoppling".

Whiteboard-materialet är faktiskt mycket charmigt. Utan att kunna Bonniers kursböcker utantill, ser jag hur tydligt kopplat det är till böckernas kapitel; det finns klara, tydliga anvisningar för hur läraren ska presentera materialet och det finns många interaktiva, självrättande övningar som eleverna kan lösa själva framme vid tavlan. Det är dock inte speciellt nyskapande - jag såg samma typer av, och ibland mer avancerade, övningar på mina barns skola i England 2004. Men det är som sagt charmigt.



Dock hittar jag inga prisuppgifter, utan jag antar att jag måste kontakta Bonnier för dessa. Och det hinner jag inte med just nu. Om någon vet, och kanske har jämförande siffror, så kommentera gärna!

Jag antar att man inte har något material för gymnasieskolan på grund av att man avvaktat inför den nya läroplanen. OM någon från Bonnier läser det här så vill jag ge några råd inför utvecklandet av det digitala materialet för de frivilliga skolformerna:
* Vänta inte! Antalet skolor med elevdatorer blir bara fler och fler och önskemål om digitala böcker finns redan!

* Tänk nytt! Gör inte bara en .pdf-variant av boken med ev. klickbara länkar! Det kanske är bättre än inget, men det är inte nödvändigtvis mer attraktivt än en fysisk bok med en länksamling på nätet.

* Våga vara lekfulla! Även de äldre eleverna gillar tävlingsmoment, små-spel och lekfulla uppgifter. Även seriös kunskap kan presenteras på roliga sätt!

* Tänk framåt! Kanske ska man jobba i appar, så läromediat kan uppdateras smidigt. Det är bra att ligga i molnet, men en digital lärobok måste kunna nås även om nätet är nere eller uppkoppling inte finns.

* Tänk ekonomiskt! Materialet måste vara förbaskat bra om ni ska kunna konkurrera med de material som finns gratis på nätet, och med de resurser som lärare/lärspridare/pedagoger och lärda producerar och bjuder på under Creative Commons och alldeles fritt. Trots skolans förmodade statusuppdatering så har få skolor/kommuner pengar att satsa på dyra licenser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar